©
2023 - Legia.info.pl
21.07 17:30 Legia Warszawa - Pogoń Szczecin
28.07 15:00 Korona Kielce - Legia Warszawa
04.08 17:30 Legia Warszawa - Śląsk Wrocław
11.08 17:30 Wisła Płock - Legia Warszawa
Pogoń Szczecin
Następny mecz:
–
Legia Warszawa
21.07.2019 17:30, Stadion Wojska Polskiego
19.05 Legia Warszawa 2:2 Zagłębie Lubin
15.05 Jagiellonia Białystok 1:0 Legia
12.05 Legia Warszawa 1:1 Pogoń Szczecin
04.05 Legia Warszawa 0:1 Piast Gliwice
27.04 Lechia Gdańsk 1:3 Legia
24.04 Lech Poznań 1:0 Legia Warszawa
20.04 Legia Warszawa 1:0 Cracovia
13.04 Legia Warszawa 3:1 Pogoń Szczecin
07.04 Górnik Zabrze 1:2 Legia Warszawa
03.04 Legia 3:0 Jagiellonia Białystok
31.03 Wisła Kraków 4:0 Legia Warszawa
16.03 Legia Warszawa 1:0 Śląsk Wrocław
13.03 Raków Częstochowa 2:1 (d. 1:0) Legia
09.03 Arka Gdynia 1:2 Legia Warszawa
01.03 Legia Warszawa 2:0 Miedź Legnica
23.02 Lech Poznań 1:0 Legia Warszawa
24 kwietnia 2016 18:37
Autor: pwl21
27 sierpnia 1996 roku po długoletnim związku z Adidasem, Legia Warszawa podpisała kontrakt z największym konkurentem niemieckiego producenta sprzętu sportowego – firmą Nike. Nieoficjalnie mówiło się, że za zmianą sponsora technicznego mieli stać Koreańczycy z Daewoo, którzy z warszawskim klubem związali się tydzień wcześniej.
W strojach Adidasa legioniści występowali już za czasów Kazimierza Deyny. Wprawdzie na przełomie lat 80. i 90. piłkarze Legii kilkukrotnie zakładali stroje Umbro oraz Lotto, ale były to jedynie epizody. Przez większą część sezonu nadal wiodącym dostarczycielem sprzętu był Adidas. Ten stan rzeczy zmienił się wraz z początkiem sezonu 1996/1997. Począwszy od pierwszego spotkania w sezonie – meczu rundy wstępnej Pucharu UEFA z luksemburskim Jeunesse Esch – piłkarze Legii zakładali stroje firmy Nike.
Umowę z amerykańską firmą podpisano na cztery lata. Na jej mocy Nike miał wyposażyć „Wojskowych” w stroje meczowe, obuwie oraz sprzęt treningowy. Co ciekawe, dzień wcześniej producent sprzętu z charakterystyczną łyżwą podpisał umowę z PZPN na sponsorowanie reprezentacji Polski. Dla kadrowiczów jednak, odwrotnie niż dla Legii, firma nie zdążyła wykonać specjalnego modelu stroju.
Prezentacja nowych koszulek odbyła się w hotelu Marriott. Legioniści mieli mieć do dyspozycji dwa warianty kolorystyczne. Pierwszy – zielono-czarne koszulki z charakterystycznym biało-czerwonym wzorem przechodzącym na rękawkach w kształt błyskawicy. Drugi wariant to kolory biały i zielony wraz z czerwono-czarnymi paskami.
Istotną zmianą, w porównaniu do strojów z poprzednich lat, był powrót herbu w postaci tarczy. Miejsce dla „eLki” znalazło się na spodenkach piłkarzy. Kolejną nowością było logo sponsora – w miejsce logotypu stacji Canal+, pojawiła się reklama firmy Daewoo-FSO.
– Nike wszedł na miejsce firmy Adidas, która nam do tej pory dostarczała sprzęt sportowy i nie chciałbym wnikać w powody tej zmiany – w zupełnie nieprzystający do współczesnych realiów sposób komentował temat nowych koszulek obecny na prezentacji dyrektor Legii Artur Mazurek. – Mam nadzieję, że z Nike będziemy kontynuować sukcesy które zaczęliśmy odnosić w tamtych strojach. W podobnym tonie wypowiadał się piłkarz Legii Jacek Bednarz: – Dla piłkarza strój jest rzeczą drugorzędną. Ważne są jednak buty. Mnie buty Nike bardzo odpowiadają. Gorzej będzie zapewne z kilkoma moimi kolegami , którzy przyzwyczaili się do sprzętu Adidasa, w którym grali od dawna.
W pierwszym półroczu na koszulkach widniał jedynie napis „Daewoo-FSO”. Brak logo koreańskiej marki wynikał z wytycznych UEFA dotyczących powierzchni, jaką na koszulkach może zajmować reklama (max. 200 cm2). Jako że tej jesieni piłkarze Legii z powodzeniem walczyli na europejskich boiskach (wyeliminowali m.in. Panathinaikos Ateny), przygotowywano stroje z mniejszą wersją reklamy. Logotyp prezentowano w formie białego napisu na czerwonym tle, a następnie także w wariancie z podkładem w kolorze koszulki. Niestały był kolor kołnierzyka zielonej wersji trykotów – piłkarze otrzymywali komplety z białymi, a także czarnymi kołnierzykami.
Wraz z przyjściem wiosny, na koszulkach pojawiło się logo Daewoo w pełnej wersji.
Ponadto legioniści otrzymali trzeci komplet trykotów – całe białe z wycięciem w serek.
Na sezon 1997/1998 nie przygotowano nowego modelu strojów. Nowinką były nazwiska piłkarzy na plecach. Napis „Daewoo-FSO” tym razem pojawił się w nieco zniekształconej wersji.
Wraz z początkiem 1998 roku koszulki „wzbogaciły” się o reklamy na rękawkach – na lewym pojawiło się logo Kredyt Banku, na prawym firmy TUK. Z kolei reklamę Daewoo na białych trykotach prezentowano w kolorze czarnym (wcześniej czerwony). I tym razem kołnierzyk zielonych koszulek występował w dwóch wariantach kolorystycznych.
Nadejście sezonu 1998/1999 oznaczało nowy komplet strojów. Warianty były dwa: koszulki zielono-białe oraz biało-czerwone. W związku z tym, że wówczas Legia nie występowała w europejskich pucharach, nie było ograniczeń dotyczących wyeksponowania logo koreańskiego sponsora. W porównaniu do poprzednich lat, z nazwy producenta samochodów zniknął człon „FSO”. Od początku roku 1999 miejsce nazwisk (te znalazły się pod numerami) zajęła reklama Daewoo Towarzystwa Ubezpieczeniowego S.A.
3. miejsce w lidze na koniec sezonu 1998/1999 oznaczało udział w eliminacjach Pucharu UEFA, a co za tym idzie, konieczność zmniejszenia wielkości reklamy na koszulce. We wszystkich sześciu meczach, jakie Legia rozegrała tego roku w ramach europejskich pucharów, został użyty zielony komplet strojów. Reklama na koszulkach została okrojona do samego tylko napisu „Daewoo”. W użyciu pojawiły też jednak białe koszulki ze zmniejszonym wariantem logo – piłkarze Legii przywdzieli je w sparingowym meczu z Górnikiem Łęczna w lutym 2000 roku. Z kolei 19 marca w meczu przeciwko Amice Wronki, legioniści mieli na sobie stare zielono-czarne komplety, które były w użyciu w latach 1996-1998.
Zapraszamy również do zapoznania się z poprzednimi odcinkami cyklu oraz działem „Koszulki”, gdzie znajdziecie skatalogowane trykoty, w jakich występowali piłkarze Legii od sezonu 1980/1981.
fot.: zbiory legiawarszawa1916-2016.blogspot.com
Zobacz także:
Zobacz także: